fbpx
Rockets being launched, success and growth concepts, original 3d rendering
Saara Salminen

Saara Salminen

5 tehosanaa, joita kannattaa käyttää copyssa aina kun mahdollista

Simppeleillä sanoilla on vahvoja vaikutuksia. Tästä jutusta löydät tehosanojen parhaimmistoa, jota kannattaa hyödyntää aina, kun se perustellusti on mahdollista.

Monet lumovoimaltaan järeimmät sanat ovat supersimppeleitä, mikä osaltaan tukee myös tätä mieliväitettäni:

Sinun ei tarvitse olla korkean tason kirjallinen nero voidaksesi kirjoittaa hyvää copya. Joskus siitä voi olla jopa haittaa, sillä copyssa selkeä ja simppeli yleensä voittaa nokkelan ja kikkailevan.

Copywriting perustuu tutkimuksiin, testaamiseen ja tuloksiin. Useimmat copywriting-keinot ovat toisintoja tekniikoista, joiden on todettu tuottavan hyviä tuloksia ja joita sitten on monistettu tuloksellisesti.

Nämäkin sanat ovat sellaisia:

1. Ilmainen

On olemassa aloja ja tilanteita, joissa ilmaisen sijaan on parempi käyttää synonyymeja, kuten ”maksuton” tai ”veloituksetta”. Hyvä nyrkkisääntö on puhua kielellä, jota kohderyhmä käyttää – näin vaikuttava aines säilyy, mutta viesti menee paremmin perille.

2. Sinä

Paitsi että asiakasta kiinnostaa, mitä hän jutuistasi saa, suora ”sinuttelu” toimii toisellakin tasolla.

Kun puhut suoraa asiakkaalle – niin kuin minä puhun tässä sinulle – pääset lähemmäksi lukijaa. Kohtaat lukijan tasolla, joka tuntuu heti henkilökohtaisemmalta ja tuttavallisemmalta.

3. Heti

Ihmisaivot haluavat asioita mieluummin nyt, eivät kuukauden tai vuoden kuluttua. Siksi heti, nyt ja välittömästi toimivat. Hetin sijaan voi aivan mainiosti käyttää myös tuttuja synonyymejä, jos ne sopivat asiayhteyteen parhaiten. Periaate sanan taustalla merkitsee.

4. Uusi

Neurotieteilijät ovat arvelleet, että uutuudenviehätyksellä olisi jotakin tekemistä ihmisen evoluution kanssa: kiinnitämme huomiomme uuteen, koska joskus on ollut elintärkeää tietää, onko uusi asia uhka vai ei. Toiset tutkimukset selittävät uutuudenviehätystä sillä, että näemme uusissa asioissa mahdollisuuden palkintoon.

Oli aivokemia taustalla mikä tahansa, uusi kiinnostaa. Uuden sijaan voit käyttää myös muita sanoja, jotka lähettävät signaalin uutuudesta.

5. Koska

Koska” on siitä erityisen metka sana, että se tutkitusti tehoaa silloinkin, kun sitä seuraava perustelu ei ole erityisen houkutteleva tai järkevä.

Jos haluat tutustua supermielenkiintoiseen tutkimukseen koska-sanan takana – tai oppia lisää vaikuttamisen mestarilta – lukaise Robert Cialdininin Influence: The psychology of persuasion.

Jos luit tänne saakka, uskon, että viihdyt opuksen parissa.


Toivottavasti sait tästä inspiraatiota omaan copyysi! Jos kuitenkin mieluummin jätät homman jonkun toisen harteille, autan sinua mielelläni.

Saara Salminen

Saara Salminen

Kirjoittaja on copywriter, sisältöstrategi ja tekstinörtti nimen Nominia Creative takana.
Autan kasvuhakuisia pk-yrittäjiä tekemään enemmän tuloksia myyvän kirjoittamisen ja kiinnostavien sisältöjen avulla.

Jaa tämä postaus