fbpx
Black and white picture of the pencils with one orange coloured pecncil in the middle on a black backgound. Not like the others, being different.
Saara Salminen

Saara Salminen

Tehoja tekstiin -vinkkisarja #1− Kuinka kirjoitat koukuttavan aloituksen?

Kirjoitat sitten yritysblogia, uutiskirjettä tai somepostausta, aloitus vangitsee lukijan mielenkiinnon – tai sitten ei vangitse. Otsikon jälkeiset 10–100 sanaa ratkaisevat, jatkaako lukija lukemista. Jos aloittaminen tuntuu tahmealta, nappaa tästä inspiraatiota.

”Kesälomilta on palattu ja täällä ollaan taas työpöydän äärellä! Tutustuessani tänään käsittelemääni aiheeseen hain kirjastosta kaksi kirjaa ja luin kolme aihetta käsittelevää artikkelia. Kun aineisto oli luettu, mielessäni pyöri monta näkökulmaa, jotka voisin nostaa tekstissäni esille. Pitkän ja perusteellisen pohdinnan jälkeen päätin valita näkökulmakseni…”

Olitko jo uupua ensimetreille? Niin minäkin – tällainen pohjusteleva prosessin kuvaus ei ole koskaan hyvä tapa aloittaa tekstiä.

Aiheeseen johdattaminen on usein kirjoittajan tapa virittää itsensä aiheen äärelle. Joskus virittely voi olla tarpeen, jotta sanat lähtevät liikkeelle, mutta lukijalle tällaisen ajatusvirran kahlaaminen on absoluuttisen tylsää. Ja mitä pidemmälle aloitus haahuilee, sitä suurempi on riski, että lukija luikkii pakoon.

Otsikon jälkeiset 10–100 sanaa ratkaisevat, jatkaako lukija lukemista. Jos et anna hänelle heti konkreettisista koukkua tai aktiivista ajateltavaa, hän ei käytä aikaa sen selvittämiseen, muuttuuko juttu jossain kohtaa kiinnostavaksi.

Tässä toinen heikko vaihtoehto, jolla todennäköisesti karkotat kiinnostuneenkin lukijan:

Huono idea on myös lähteä liikkeelle aiheesta, jota lukija ei tunne:

Miten sitten nappaat lukijan heti startista mukaan? Koukuttavaan aloitukseen on lukemattomia tapoja, mutta tässä yksi pomminvarma:

Mene suoraa asiaan.

Kuvittele, että olet lounaalla ja puhelimesi soi. Soittaja on se kollega, joka kertoo asiansa aina rönsyillen eikä koskaan tahdo päästä aiheeseensa saakka.

Alkuun voi olla hauskaakin, kun hän kertoo karmeasta työpäivästä ja eilisestä lounaasta ja poukkoilee sitten paskamaiseen pomoon, isoisän lonkkaleikkaukseen ja tulevan kesän kasvihuonekurkkuihin. Mutta kun aikaa on kulunut vartti ja lounaasi on jäähtynyt lautaselle, sinua alkaa jo hieman harmittaa. Jostakin sieltä kaiken seasta löytyy lopulta pointti, mutta siihen mennessä, kun hän pääsee perille, sinä olet jo nukahtanut tuoliisi.

Se on tappavan tylsää – ja jos ihan rehellisiä ollaan, myös aika ärsyttävää.

Todennäköisesti et halua, että sisältöjesi äärelle päätynyt lukija kokee samanlaisia tuntemuksia. Aloita sinä siis suoraa aiheesta, niin nappaat lukijan huomion heti (ja arvostat myös hänen aikaansa!). Käytännössä voit tehdä sen vaikkapa näin:

Hyvä aloitus lyhyesti:

  • Jos tarvitset lämmittelyä aiheeseesi, anna luonnosteluvaiheessa palaa – mutta käytä editointivaiheessa raa’asti deleteä ja poista aloituksesta kaikki turha.
  • Jos kuulut samaan hevijaarittelijoiden joukkueeseen kuin minä, voit usein poistaa ensimmäisen kappaleen kokonaan.
  • Vältä lukijalle etäisiä tai vieraita aiheita.
  • Suoraa asiaan toimii aina.  

Auttoiko? Toivottavasti! Jos mieluummin ulkoistat homman jollekulle toiselle, hyppää sisällöntuotannon palveluihini tästä.

*Tehoja tekstiin -vinkkisarja on copywriterin kokoelma keinoja, joilla kaupallisiin teksteihin tuodaan tehoja. Voit seurata tätä vinkkisarjaa ja muita myyvän kirjoittamisen keinoja myös Instagram-tililläni. Tervetuloa inspiroitumaan!

Saara Salminen

Saara Salminen

Kirjoittaja on copywriter, sisältöstrategi ja tekstinörtti nimen Nominia Creative takana.
Autan kasvuhakuisia pk-yrittäjiä tekemään enemmän tuloksia myyvän kirjoittamisen ja kiinnostavien sisältöjen avulla.

Jaa tämä postaus