fbpx
Newspapers and vintage microphone on dark stone table, space for text. Journalist's work
Saara Salminen

Saara Salminen

Millainen on hyvä briiffi? 6 vinkkiä, joiden avulla saat odotuksiesi mukaista sisältöä

Oletko joskus tilannut sisältöä, jonka lopputulos ei vastannut odotuksiasi? Jos odotuksien ja lopputuloksen välissä on huikea kuilu, juurisyy saattaa piillä epäonnistuneessa briiffauksessa. Hyvä briiffi auttaa varmistamaan, että odotukset ja toteutus kohtaavat.

Hyvä briiffi, toimeksianto, on yhteistyön lähtökohta, jossa sovitaan työn olennaisesta sisällöstä – se kertoo, mitä tarkalleen ottaen tilaat ja mitä haluat työllä saavuttaa. Briiffissä sovitaan mm. työn aiheesta, näkökulmista, pituudesta, tyylilajista, deadlinesta, tekijänoikeuksien laajuudesta ja hinnasta.

Ei ole samantekevää, millaisesta lähtökuopasta tavoitteeseen ponnistetaan, sillä sinnepäin-briiffillä syntyy usein sinnepäin-tuloksia. Yhteistä tekemistä kannattaa käydä ajatuksella läpi, sillä se on avain yhteistyön onnistumiseen.

Tee työstä mahdollisimman helppoa – se näkyy tuloksessa ja hinnassa

Briiffin päätarkoitus on siis varmistaa, että lopputulos vastaa odotuksiasi. Samalla se tekee toteutusvaiheesta molemmille osapuolille nopeamman ja sujuvamman – ja kukapa ei nauttisi sähläysvapaasta yhteistyöstä.

Siinä missä hyvä briiffi näkyy sujuvana yhteistyönä, epäonnistunut briiffi tietää usein turhautumista ja negatiivisia aikatauluvaikutuksia. Jos osapuolet eivät ymmärrä toisiaan, tarkennuksia joudutaan keräämään, näkökulmia muuttamaan ja joskus koko toimeksianto muuttuu matkan varrella. Sähköpostit lentelevät, luonnokset pyörivät ja aikataulut venyvät.

Joskus muutoksilla saattaa olla myös kustannusvaikutus, jos työ ei enää vastaa alkuperäistä toimeksiantoa tai työhön varattu aika alkaa moninkertaistua.

Starttiin kannattaa siis ehdottomasti sijoittaa hieman aikaa ja vaivaa – se maksaa itsensä takaisin sujuvana prosessina ja onnistuneena lopputuloksena.

Miten hyvä briiffi syntyy – 6 vinkkiä onnistumiseen

  1. Mieti sisällön tavoitetta

Mieti, mitä tekstillä tavoitellaan ja miksi. Mille alustalle tai mihin ympäristöön teksti on tulossa? Minkä viestin haluat välittää tai mitä erityisesti haluat korostaa?

2. Pohdi kohderyhmääsi ja sitä, millaisen vaikutuksen haluat saada aikaan

Ketkä ovat kohderyhmääsi, ja mitä haluat saada heissä aikaan? Mitä täsmällisemmin tiedät, keitä puhutellaan, sitä puhuttelevampaa viestintää saadaan aikaan.

3. Kokoa perustiedot aiheesta, tuotteesta tai palvelusta

Kokoa perustiedot aiheesta, tuotteesta tai palvelusta. Voit linkittää nettisivuille ja somekanaville tai liittää liitteitä. Lähtökohdaksi voi hyvin ottaa sen, että tietoa ei voi koskaan olla liikaa. Puutteellisilla tiedoilla polku tyssää lyhyeen, mutta runsasta tietomäärää voi aina karsia.

4. Pohdi omia toiveitasi ja brändisi ääntä

Mieti omia erityistoiveitasi. Millaisella sävyllä haluat puhua, millaista tyyliä tavoittelet tai mitä ehdottomasti haluat mukaan? Brändikirja on usein tervetullut lisä, eikä haittaa, jos linkität mukaan myös esimerkkitekstejä, joissa on tavoittelemasi sävy, tyyli tai idea. Kerro rohkeasti myös siitä, mitä ehdottomasti et halua.

5. Jätä riittävästi tilaa myös luovuudelle

Hyvä briiffi on riittävän selkeä kertoakseen, mikä työn tavoite on, mutta kuitenkin riittävän väljä, että toteutuksessa jää tilaa luovuudelle.

6. Huomioi työn aikataulu

Milloin tarvitset työn valmiina? Ole liikkeellä mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään, sillä totuus on, että parhaat työt kypsyvät kiireettä ja työjonoissa on joskus paljon tavaraa. Huomioi myös kommenttikierroksen vaatima aika − jos ensimmäiseen versioon tarvitaan muutoksia tai sen täytyy kiertää useamman henkilön pöydällä hyväksyttävänä, varaa siihenkin viikko tai kaksi.

Miten minä sen toteutan?

Nominialla briiffi voidaan hoitaa monella tavalla, mutta parhaaseen lopputulokseen päästään yleensä kirjallisen briiffauksen ja aiheeseen liittyvän juttutuokion cocktaililla. Jos et halua kirjoittaa riviäkään, haastattelen sinua mielelläni puhelimitse. Nauhoitan keskusteluhetkemme, jotta voin haastatellessa keskittyä pikakirjoituksen sijaan kuuntelemaan sinua.

Briiffauksen jälkeen molemmilla osapuolilla on hyvä yhteinen ymmärrys siitä, mitä olemme tekemässä.

Haluaisitko lisätä jotain tai jutella kanssani lisää? Laita viestiä osoitteeseen saara@nominia.fi tai jätä soittopyyntö numeroon 040 220 4289.

Saara Salminen

Saara Salminen

Kirjoittaja on copywriter, sisältöstrategi ja tekstinörtti nimen Nominia Creative takana.
Autan kasvuhakuisia pk-yrittäjiä tekemään enemmän tuloksia myyvän kirjoittamisen ja kiinnostavien sisältöjen avulla.

Jaa tämä postaus